یادداشت : نقش ارزیابان خسارت در صنعت بیمه – علی مراد  مرادی
کارشناس ارشد صنعت بیمه و ارزیابی خسارت علی مراد مرادی

یادداشت : نقش ارزیابان خسارت در صنعت بیمه – علی مراد مرادی


صنعت بیمه در ایران با گذشت بیش از ۸۲ سال از فعالیت خود همچنان از نظر ساختار عملیاتی و ارائه خدمات مطلوب به جامعه بیمه­ گذاران و زیان­دیدگان از نرم جهانی بسیار پایین ­تر می ­باشد. آنچه در صنعت بیمه اتفاق افتاده  این بود که  فروش بیمه­ نامه  خود را در قالب کارگزاری، نمایندگی و شرکت­های نمایندگی برون سپاری نمود و به تدریج میزان حق بیمه تولیدی شبکه­ های فروش به نرم استاندارد­های جهانی رسید بطوریکه هم اکنون بیش از ۹۰ درصد فروش بیمه ­نامه­ ها در شرکتهای بیمه را شبکه فروش انجام می­دهد. هرچند اشکالات ساختاری زیادی در این شبکه وجود دارد که می­بایست به دقت به آن پرداخت که در این مقاله نمی­گنجد. در جامعه یک تفکری حاکم شده است و مرتب تکرار می­شود که شرکت­های بیمه در زمان دریافت حق­ بیمه با احترام برخورد می­کنند ولی در زمان پرداخت خسارت روی گشاده ندارند و عملاً رفتار کارکنان صنعت بیمه در زمان صدورو خسارت کاملاً با هم متفاوت است البته نه به این شدت ولی این امر واقعیت انکار ناپذیری است. و این تفکر نه تنها به سود صنعت بیمه نمی­باشد بلکه در دراز مدت خسارت­های جبران ناپذیری را متوجه صنعت بیمه خواهد شد. بر این اساس می­بایست در خصوص پرداخت خسارت نیز تدبیری اندیشیده شود و با اصلاح آیین نامه­ها توسط شورایعالی بیمه بستر مناسبی برای برون سپاری خسارت در صنعت بیمه مهیا گردد، خوشبختانه تفکر برون سپاری خسارت در بیمه مرکزی وجود دارد. در همین راستا آئین نامه شماره ۸۵ سال۱۳۹۲ به تصویب شورای عالی بیمه رسید و توسط بیمه مرکزی به کلیه شرکت­های بیمه ابلاغ گردیده است. هر چند این اتفاق باید خیلی وقت پیش می­ فتاد  ولی باز جای شکرش باقی است و اهمیت موضوع ارزیابی خسارت خیلی بیشتر از صدور بیمه ­نامه است، چون اگر خدمات صنعت بیمه در زمان پرداخت خسارت با استانداردهای جهانی نزدیک شود و خدمات مطلوب به بیمه­ شدگان و بیمه­ گذاران ارائه گردد یقیناً میزان سرانه حق بیمه تولیدی به مراتب بیشتر از آن چیزی خواهد بود که در حال وجود دارد. دریافت خدمات در زمان وقوع حادثه برای جامعه انگیزه­ای ایجاد می­کند که بیمه را بعنوان فرآیندی مهم در جریان خسارت های وارده مدنظر قرار دهد. صنعت بیمه هر چه گزینه های بهتری در پرداخت خسارت برای مشتری درنظر بگیرد، در ماندگاری مشتری و جذب مشتریان جدید بسیار موفق خواهد بود. حال که مدیران ارشد صنعت بیمه و شورای عالی بیمه به این نتیجه رسیده ­اند که ارزیابان خسارت را به کمک صنعت بیمه بیاورند باید این موضوع باتدبیر لازم صورت گیرد.

اولین موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد بحث تخصصی است، براساس آئین نامه شماره ۸۵ ارزیاب خسارت بیمه­ ای شخصیتی مستقل است که نه به بیمه ­گر وابسته هست نه به بیمه­ گذار، وجود این شخصیت مستقل حقوقی یا حقیقی این اطمینان را به بیمه­ گذار می­دهد که در زمان وقوع حادثه فرآیندی خارج از شرکت بیمه ­گر به موضوع خسارت وارد می­ شود لذا این نگرانی که احتمال دارد بیمه ­گر در زمان وقوع خسارت منافع خود را به منافع بیمه­ گذار ترجیح دهد را از ذهن خود خارج می­ کند و با اطمینان بیشتری نسبت به خرید بیمه ­نامه اقدام می­ نماید. عملکرد صحیح، بموقع و مناسب ارزیاب که مدنظر شورایعالی بیمه بوده است باید با انتخاب صحیح ارزیاب و آموزش­های لازم این فضای اطمینان را در جامعه نهادینه کنیم. ارزیابان با توجه به اینکه دارای شخصیت مستقل می­ باشند و مستقیماً زیر نظر بیمه مرکزی که ناظر واقعی در صنعت بیمه می­باشد فعالیت میکنند، این امید را در جامعه بوجود می­آورد که صنعت بیمه تنها به فکر دریافت حق بیمه نیست بلکه با ایجاد مکانیسم ارزیابی خسارت این حق را برای زیاندیدگان خود قائل شده­­اند که یک شخصیت مستقل درزمان بروز حادثه برای آنان تصمیم می­گیرد. این حس اطمینان فی ما بین باعث رشد و شکوفایی صنعت خواهد بود البته به نظر می­رسد چون بستر ارزیابی خسارت کاملاً آماده نیست و از طرف دیگر نیز متأسفانه بعضی از مدیران صنعت بیمه در این زمینه مقاومت می­ کنند و برای خود دلایلی دارند که به نظر می­رسد باید تجدید نظر کنند. لذا به دلایل ذیل مدیران عامل­ شرکت­های بیمه باید پرداخت خسارت خود را به ارزیابان خسارت واگذار نماید.

  • ۱- واگذاری خسارت مصوبه شورایعالی بیمه بوده و این نیاز صنعت بیمه کاملاً تشخیص درست و اساسی بوده و این امر صنعت بیمه را به استانداردهای جهانی نزدیک می­کند.
  • ۲- وجود ارزیابان خسارت که دارای شخصیت مستقل بوده اعتماد بیمه­گذاران را برای خرید بیمه نامه افزایش می­دهد و این امر نهایتاً به سود صنعت بیمه بوده و باعث افزایش نفوذ بیمه در جامعه خواهد بود و بر همین اساس طبق قاعده اعداد بزرگ نهایتاً سود دهی شرکت­های بیمه نیز بالا خواهد رفت.
  • ۳- مدیران عامل شرکت­های بیمه نباید نگران این باشند که تعدادی از نیروهایشان بیکار خواهند بود، چون وقتی فعالیت شرکت­های بیمه افزایش یابد می­توان از نیروهای موجود در سایر امورات از جمله مدیریت ریسک و بهینه­سازی امور استفاده کرد
  • ۴- با توجه به اینکه ارزیابان به صورت تخصصی و هریک فقط در یک رشته مهارت دارند لذا برآورد و ارزیابی خسارت واقعی بوده و بخاطر عدم تخصص در این زمینه شرکت­های بیمه متضرر نخواهند شد.
  • یکی دیگر از نگرانی مدیران عامل شرکت­های بیمه این است که،  احساس می­کنند کارشناسان خودشان تخصص بیشتری دارند که به نظر می­ رسد این تفکر هم صحیح نباشد. چون ارزیابان خسارت در قالب فرآیندهای تعریف شده­ای از بیمه مرکزی پروانه اخذ خواهند کرد و صلاحیت حرفه­ ای آنان کاملاً تأیید شده است و از طرفی نیز همیشه در معرض نظارت بیمه مرکزی خواهند بود .

با این تفاسیر مقاومت مدیران نهایتاً به ضرر صنعت بیمه خواهد بود و یقیناً استفاده از ارزیابان خسارت برای شرکت­های بیمه کاهش هزینه­های بیمه­گری را تضمین می­کنند و از طرفی فضای کاری خود را از درگیری­های خسارت مبرا خواهند کرد.وبه امورمهم تری از جمله تولید بیمه نامه های جدید با توجه به نیاز جامعه خواهند پرداخت .

انتظاری که از شورایعالی بیمه و بیمه مرکزی می­ رود این است که این نهال جدید را با تدبیر رشد و نمو بدهند و از ارزیابان را حمایت کنند و سیستم نظارت دقیقی داشته باشند تا این امر در اعتماد شرکت­های بیمه نیز تأثیر داشته باشد.


انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
تعداد بازدید : 85


نظر دهید !!!

نظر شما برای “یادداشت : نقش ارزیابان خسارت در صنعت بیمه – علی مراد مرادی”

قالب وردپرس