نیاز به تحول در شبکه سنتی فروش بیمه / بخش سوم

نیاز به تحول در شبکه سنتی فروش بیمه / بخش سوم


""چهل درصد" از پرتفوی صنعت بیمه، مربوط به بیمه نامه های شخص ثالث و نظایر آن است. "در آینده نزدیک، بیمه گذاران برای دریافت بیمه نامه های خود هیچ نیازی به حضور فیزیکی در نمایندگی شرکتها نخواهند داشت"

در دو بخش قبلی از فعالیت استارت آپ ها گفتیم و نحوه ی برخورد صاحبان صنایع و کسب و کار با این فن آوری و با جمع بندی نظرات مدیران فن آوری اطلاعات صنعت بیمه به این نتیجه دست یافتیم که برای رویارویی با استارت آپ چه باید کرد؟ آیا باید این حرکت را یک تهدید دانست یا فرصت؟ آیا می توان از تلفیق سرعت پیشرفت تکنولوژی و نحوه ی کسب و کار سنتی به گزینه ی سومی دست یافت که همانا آشتی این دو مقوله با هم یعنی سنت و مدرنیته است؟

ادریسی در خصوص استارت آپ ها این نظر را دارد که; شاید ما نتوانیم به استارت آپ ها بگوییم که باید در چه زمینه هایی فعالیت کنند؛ اما می شود آنها را در برخی موارد محدود کرد تا در زمینه های خاصی اجازه فعالیت نداشته باشند. به عبارت دیگر، صنعت بیمه باید خطوط قرمز و چارچوبهای خود را به استارت آپ ها نشان بدهد. در خصوص فرهنگ سازی هم، وظیفه اصلی بر عهده خود استارت آپ هاست. و البته که حمایتهای صنعت بیمه نیز در این خصوص لازم است.

می توان گفت که حضور الهه ادریسی، به عنوان یک بانو در صنعت بیمه که نیمِ بیشتر فعالین در آن مرد هستند، هم خوب است و هم امیدوار کننده؛ خوب، به لحاظ خوباوری بانوان و امیدوار کننده، از جنبه ی اعتماد مدیران به این قشر از افراد جامعه. شاید مدیران نیز به این امر رسیده اند که حضور بانوان در بیشتر عرصه های صنعت، جدای از نشان دادن توانایی این گروه از اعضای جامعه، استفاده از ظرفیت های بیشتر جامعه را امکان پذیر می سازد. شاید بد نباشد بدانیم در بسیاری از شرکتهای دانش بنیان که بستر استارت آپ ها را فراهم ساختند بانوان، حضوری فعال و مستمر دارند؛ و یا ایده های نویی را به بدنه ی صنعت و تجارت تزریق کردند.ن هآ

شاهین فتا حیاتی مدیر فن آوری اطلاعات بیمه ایران، به این سئوال که خود مطرح کرده “تصور کنید با سرمایه شخصی خودتان یک شرکت بیمه راه اندازی کردید. آیا حاضرید بابت بیمه نامه های بدنه و شخص ثالث، “ده درصد” به نمایندگان و شبکه فروش کارمزد بدهید؟” آن هم در وضعیتی که سودآوری در بهترین حالت ممکن “سه درصد” است؟ اینگونه پاسخ میدهد  ;

مسلماً حاضر نیستید چنین مبلغی را پرداخت کنید؛ و سعی دارید با استفاده از ظرفیت استارت آپ ها این واسطه ها را حذف کنید.

وی در ادامه سؤال دیگری مطرح می کند: “چرا شرکتهای بیمه ای ما، از این ظرفیت استفاده نمی کنند؟  و خود می گوید : جواب این سؤال هم روشن است. سالهاست که خانواده صنعت بیمه، روی این سفره نشسته و از این محل ارتزاق می کند و یک باره نمی شود به نمایندگان فروش گفت که باید این سفره را ترک کنند و در زمینه های دیگری فعالیت کنند. از سویی دیگر، نمایندگان و شبکه فروش هم که با تفکر “بیمه فروختنی است” وارد عرصه فعالیت شده اند از تجارب خوبی برخوردارند و در صورت سرخوردگی  و خستگی ناشی از فعالیت استارت آپ ها، به فعالیت در صنایع دیگر می پردازند؛ یا حتی ممکن است به اعمال ضد این صنعت نظیر “خود بیمه گری” روی بیاورند.

میثم میرزا زاده مدیر فن آوری اطلاعات بیمه ملت هم، نظرات جالبی در این خصوص دارد. وی با استقبال از حضور استارت آپ ها، این امر را تحولی بزرگ می داند و معتقد است ” به زودی شرکتهای بیمه به تحرک در می آیند و روشهای سنتی را کنار می گذارند و به دیجیتالیسم تن می دهند. آنچه باید توجه کنیم این است که در دنیا، شرکتهایی وجود دارند که در حوزه ی ارزیابی ریسک، مدلی طراحی کرده اند که اصلاً نیازی به شبکه فیزیکی نیست. در بخش نظارت و مدیریت هم استارت آپ هایی طراحی شده است که آینده ی این صنعت را دگرگون خواهد ساخت”

وی، حمایت از این پدیده را از سوی شرکتهای بیمه ضروری ضروری میداند و نظری این چنین دارد “سرمایه گذاری تخصصی در این عرصه به ظهور استارت آپ هایی منتهی می شود که “فهم بیمه ای”، “فهم سرمایه گذاری” و “درک فروش” دارند. در این خصوص باید “بیمه مرکزی” و “سندیکای بیمه گران ایران” وارد شوند و استانداردهای واحدی را طراحی کنند تا هر شرکتی از مکانیسم خاص خودش استفاده نکند”.

سید قاسم نعمتی، رییس مرکز فن آوری اطلاعات بیمه مرکزی، معتقد است” از استارت آپ هاس می توان در مبحث تولید بیمه نامه های الکترونیک بهره برد. استارت آپ، یک پویش الکترونیکی است که حفره ها را پیدا می کند و برای تسریع در امر خدمات رسانی وارد عمل می شود؛ بنابراین، من انتظار دارم استارت آپی به صنعت بیمه ورود پیدا کند که “توسعه گرا بوده” و حرفی در صنعت بیمه برای گفتن داشته باشد».  ورود استارت آپ ها یک ضرورت است و من از جایگاه کارشناسی و عضوی از جامعه فن آوری اطلاعات این حرف را مطرح می کنم که نمی توان جلوی ورود استارت آپ ها به هیچ صنعتی از جمله بیمه را گرفت یا محدود کرد.

وی به این نکته اشاره می کند ” با توجه به آنکه نزدیک “چهل درصد” از پرتفوی صنعت بیمه، مربوط به بیمه نامه های شخص ثالث و نظایر آن است. “در آینده نزدیک، بیمه گذاران برای دریافت بیمه نامه های خود هیچ نیازی به حضور فیزیکی در نمایندگی شرکتها نخواهند داشت؛ این یعنی: به یک باره، چهل درصد از بازار صنعت بیمه از شبکه سنتی فروش خارج خواهد شد. در نتیجه این شبکه فروش باید خودش را برای تغییر آماده کند؛ زیرا رو به رو شدن با ریزش نیروی انسانی  امری طبیعی است . اما در نهایت سودآوری خوبی در انتظار صنعت بیمه خواهد بود. باید رویکرد و نگاه خود را به این مقوله عوض کنیم و به جای ایده حمایت صنعت بیمه از استارت آپ ها باید موضوع حمایت استارت آپ ها از صنعت بیمه را دنبال کنیم. یعنی از استارت آپ ها توقع داشته باشیم مشکلاتی را که صنعت بیمه با آن دست و پنجه نرم می کند حل نمایند.

ایده ی استارت آپ آن قدر قدرت دارد که برای صنعت بیمه راهی جز پذیرش آن وجود نخواهد داشت. مثل همین ایده “اسنپ” که آن قدر قوی عمل کرد تا رانندگان تاکسی هم عضو این شبکه شدند و استارت آپی به نام کارپینو را راه اندازی کردند این یعنی همگام شدن با همان تغییری که ابتدا آن را می کوبیدند.

وقتی تمام این نظرات را کنار هم می گذاریم شاید بتوان گفت این دیدگاه ها و نقطه نظرات، اندکی می تواند ما را به آینده ی استارت آپ و فعالیت های استارت آپی در ایران خوشبین سازد. اینکه افرادی در صنعت بیمه که یکی از صنایع مهم و تأثیرگذار در اقتصاد کشور است، حداقل نگاهی انتقادی و بد نسبت به این پدیده ی نوظهور ندارند و حتی سعی می کنند جنبه های مثبت آن را در نظر گرفته یا از سویی دیگر ضعف های موجود در کسب و کار سنتی را بهتر و شفاف تر از گذشته ببینند تا به رسالتشان بپردازند که همانا خدمت رسانی سریع، بهینه و آسان به مشتریان است؛ همگی نشان از آن دارد که می توان حداقل با خیالی نیمه آسوده گفت: قرار است به زودی زود نعادلی بین سنت و مدرنیته در خصوص کسب کار بیمه ای در قالب  استارت آپی در ایران برقرار شود.

 

بهار قربان پور/ خبرنگار مراقب بیمه

print


انتشار : ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
تعداد بازدید : 155


نظر دهید !!!

نظر شما برای “نیاز به تحول در شبکه سنتی فروش بیمه / بخش سوم”

قالب وردپرس