تحول در بیمه شخص ثالث با ” کد یکتا “

تحول در بیمه شخص ثالث با ” کد یکتا “


مدیرعامل شرکت ارزیابی خسارت بیمه ای ایرانیان پوشش گفت : با آنلاین شدن اطلاعات وصدور کد یکتا برای بیمه نامه ها علاوه برکنترل تخلفات وتقلبات ، رقابت سالم وسازنده در شرکت های بیمه تقویت خواهد شد.

ایران نژآد افزود : ایجاد یک بانک اطلاعاتی استاندارد و آنلاین برای رشته های مختلف بیمه ای از ضروریات صنعت بیمه است که توانایی ما را در شناسایی و ارزیابی ریسک های مختلف و جلوگیری از سو استفاده و تقلب در صدور بیمه نامه ها و پرداخت خسارت تا حد زیادی بالا می برد  . با استفاده از یک کد واحد برای صدور بیمه نامه امکان صدور بیمه نامه های تقلبی و جعلی وجود نخواهد داشت .شرکت های بیمه تنها در صورتی قادر به صدور بیمه نامه خواهند بود که قبل از صدور اطلاعات لازم به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد و کد یونیک یا یکتا برای بیمه نامه تعریف و صادر شده باشد. همچنین پس از تایید از بیمه مرکزی امکان ارائه تخفیفات غیر مجاز و غیر فنی و حذف جریمه های دیرکرد متعلق به صندوق تامین خسارات بدنی ممکن نمی باشد.این سامانه فعلا برای بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده اجرایی شده و به زودی پس از فراهم نمودن زیر ساخت های لازم کد یکتا برای سایر رشته های بیمه ای نیز اجرایی خواهد شد. در کل ایجاد بانک های اطلاعاتی استاندارد و مطمئن از پیش نیاز های رشد و تحول در صنعت بیمه و رسیدن به استانداردهای جهانی است .

وی  درخصوص شکل گیری شرکت های خدمات بیمه ای تصریح کرد  : با توجه به تخصصی شدن صنعت بیمه و امکان استفاده از نیروهای متخصص و زبده در این صنعت و همچنین ایجاد اشتغال بیشتر شکل گیری شرکت های خدمات بیمه ای اجتناب ناپذیر است .همچنین شرکت های خدمات بیمه ای می توانند با نظارت نهادهای نظارتی از امکانات الکترونیکی استفاده کنندکه باعث جلوگیری از اتلاف وقت بیمه گذار شده و بهترین خدمات را در کمترین زمان ممکن به آنها ارائه دهند. طبق تبصره یک ماده ۱۵ آیین نامه ۸۵ بیمه مرکزی این گونه شرکت ها موظفند در صورت تفویض اختیار پرداخت خسارت به آنها از جانب شرکت بیمه از ارزیابان رسمی دارای مجوز از بیمه مرکزی استفاده کنند که همین امر باعث تخصصی تر شدن صنعت بیمه شده و موجبات رضایت هرچه بیشتر بیمه گذاران می شود.

ایران نژاد با اشاره به پایین بودن  ضریب نفوذ بیمه گفت  : شاخص ضریب نفوذ برای مقایسه وضعیت صنعت بیمه به کل اقتصاد به کار می رود. حق بیمه های کل صنعت بیمه تنها ۲درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و این در مقایسه با کشورهای آسیایی مانند تایوان و هنگ کنگ که ۲۰ درصد ازتولید ناخالص داخلی آنها حق بیمه است و همچنین در برابر کشورهای پیشرفته که بیشتر از ۵۰ درصد از تولید ناخالص آنها حق بیمه است، مبلغ ناچیزی به حساب می آید و نقش کم رنگ صنعت بیمه را در اقتصاد کشور نشان می دهد . این در حالی است که سهم بیمه های زندگی از این ۲ درصد نیز خیلی ناچیز است. در واقع فرهنگ بیمه در کشور ما حتی در بین مدیران بخش های مختلف اقتصاد نیز پایین است. با وجود اقتصاد نفتی و وجود صنایع عظیم نفت و گاز در کشور در این بخش ها کم بیمه گی و خلا بیمه ای وجود دارد و بسیاری از ریسک های این بخش پوشش بیمه ای ندارند  و اینها همه نشانگر عدم وجود فرهنگ مناسب بیمه در کشور و تاثیر ناچیز آن در اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد : متاسفانه ضریب نفوذ بیمه در کشور ایران در مقایسه با متوسط جهانی پایین تر است .  اما  در طول چند سال اخیر ضریب رشد حق بیمه تولیدی در کشور در مقایسه با مقیاس جهانی بالاتر می باشد.ضریب نفوذ بیمه در کشور مقدار ۲٫۰۸ بوده که این مقدار برای متوسط جهانی ۶٫۲ است . همچنین جایگاه کشورمان از منظر حق بیمه تولیدی در جهان ۴۲ و در مقایسه با کشورهای منطقه ۵ ام است  .سهم بیمه زندگی در کشورمان نیز متاسفانه خیلی پایین تر از سطح جهانی و یا حتی منطقه ای است .سهم بیمه های زندگی از بازار کشور ۱۲٫۱ بوده که این مقدار برای کشورهای منطقه ۲۴٫۹ و متوسط جهانی ۵۵٫۶ است .رتبه کشورمان در بیمه های زندگی ۶ ام منطقه و ۵۶ ام جهانی است . با توجه به روند رشد روز افزون  فرهنگ بیمه در جامعه و رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور می توان امیدوار بود در آینده ای نه چندان دور به متوسط جهانی نزدیک شویم.

ایران نژآد درخصوص راهکارهای پیشرفت در صنعت بیمه تصریح کرد :  اصلاح  شبکه فروش شرکت های بیمه و حرفه ای و تخصصی شدن آن در جهت ارائه خدمات مناسب و سطح بالا به مشتریان این صنعت ، تأکید بر بالا بردن سطح کیفی شبکه فروش و همچنین جلوگیری از انحصاری شدن بازار بیمه توسط بعضی از شرکت ها و ایجاد بازار رقابتی در این صنعت ، لزوم نگاه حمایتی به شرکت های کوچکتر و ارتباط بیشتر و مؤثرتر با بازارهای جهانی بیمه ،استفاده از تجربیات مفید کشورهای موفق در صنعت بیمه و نگاه علمی و تخصصی به آن چند نمونه از راهکارهایی است که می تواند در تحول صنعت بیمه کشور موثر باشد.

مدیرعامل شرکت ارزیابی خسارت بیمه ای ایرانیان پوشش بیان کرد : یکی از راه های دستیابی به اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال برای جوانان است .  بدین منظور باید تمامی بازوهای اقتصادی و فرهنگی یک کشور تحقق این هدف مشترک دست به کار شوند. صنعت بیمه نیز به عنوان یکی از بازوهای مهم اقتصادی در کشور تاکنون توانسته برای بیش از ۸۰۰۰۰ نفر به عنوان کارمند،نماینده بیمه، کارگزار، ارزیاب خسارت و بازاریاب شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجادکرده که درصد قابل توجهی از این تعداد را جوانان تحصیل کرده تشکیل می دهند.همچنین با توجه به ماهیت صنعت بیمه در جبران خسارت ، با پرداخت خسارت به موقع باعث جلوگیری از ورشکسته شدن واحد های تولیدی و صنعتی  شده است . با توجه به این مهم نیز می توان ادعا نمود که صنعت بیمه نقش غیر قابل انکاری در از بین نرفتن فرصت های شغلی برای جوانان شاغل در صنایع ایفا نموده است. ضمنا با توجه به پتانسیل موجود و رشد روز افزون این صنعت در بازار کشور و فنی و تخصصی شدن صنعت بیمه  و همچنین اهداف صنعت بیمه در تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله می توان ادعا نمود آمار اشتغال در بیمه به صورت قابل توجهی افزایش خواهد داشت.  صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخه های مهم اقتصادی نقش به سزایی در ایجاد اشتغال برای جوانان ایفا خواهد نمود.

ایران نژآد  با اشاره به نقش بیمه مرکزی جمهوری اسلامی درصنعت بیمه اظهار داشت : بیمه مرکزی طبق قانون وظیفه تنظیم،تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران را عهده دار است و قانون به صراحت تعمیم امر بیمه را به عهده بیمه مرکزی گذاشته  است . منظور از تعمیم آماده کردن بستری است که پدیده بیمه به صورتی مدیریت و هدایت شود که به صورت یک فرهنگ درآید و نیازهای اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش قرار داده و با نوآوری و ارائه محصولات جدید و متناسب با نیازهای روز جامعه ضریب نفوذ بیمه را در کشور ارتقا بخشد که در این زمینه در سالهای گذشته اقدامات زیادی به خصوص در بخش بیمه های زندگی صورت گرفته است . در سایر بخشها نیز طرحها و پیشنهادات جالب و قابل توجهی ارائه شده است . اما  در مقایسه با بزرگی اقتصاد کشور و پتانسیل های موجود و بازار بکر کشور ما خلأهای زیادی قابل مشاهده است که باید با کار کارشناسی و تخصصی  و ایجاد تنوع محصولات بیمه ای کاربردی و مورد نیاز جامعه به اعتلای بیشتر فرهنگ بیمه و تعمیم هرچه بیشتر آن در جامعه اهتمام ورزید.

وی با اشاره به معضل صحنه سازی ها برای دریافت خسارت در صنعت بیمه افزود :  صحنه سازی و ادعاهای دروغ و جعلی برای دریافت خسارت از محل بیمه یک معضل جهانی است و تنها متعلق به کشور ما نیست.متاسفانه این پدیده در سال های اخیر رو به افزایش بوده و به تهدید بزرگی برای صنعت بیمه تبدیل شده است.عوامل زیادی مانند فقر ، بیکاری ، وجود خلاهای قانونی موجود می توانند در به وجود آمدن آن نقش داشته باشند.در کشورهای اروپایی بیشتر ادعاهای جعلی در مورد بیمه های اموال است . در کشورها با توجه به بالارفتن نرخ دیه در سال های اخیر و وجود قانون شخص ثالث که قانونی خاص است  ، وجود خلاهای قانونی و قرائت های سلیقه ای از قانون فرصتی برای سودجویان و کلاهبرداران به وجود آورده  تا  مبالغ زیادی را از شرکت های بیمه دریافت کنند . با توجه به حجم بالای تصادفات جرحی و فوتی در کشور ما می تواند هزینه های  هنگفتی را به صنعت بیمه تحمیل کند. ایجاد شغل ، رفع زمینه های ایجاد و گسترش اعتیاد ، حاشیه نشینی  و فقر  ، ایجاد بانک های اطلاعاتی جامع ، بروز در رشته های مختلف بیمه برای استعلام  سابقه بیمه گذاران ، ارزیابی ریسک و سوابق خسارتی آنها با همکاری پلیس ،  همچنین ایجاد نهادهای مستقل در ارزیابی و پرداخت خسارت  و یا ایجاد پلیس بیمه برای پیشگیری و پیگیری تخلفات بیمه ای می تواند به پیشگیری و کم شدن این پدیده ناهنجار کمک کند.

مدیرعامل شرکت ارزیابی خسارت بیمه ای ایرانیان پوشش اضافه کرد: شرکت های بیمه بخشی از ذخایر خود را به اجبار باید در بانک و موسسات مالی سرمایه گذاری کنندکه در نتیجه آن ارتباط مستقیمی بین نرخ سود سپرده بانک ها و درآمد شرکت های بیمه از این محل به وجود می آید.  با کاهش نرخ سود سپرده بانکی سود شرکت های بیمه کاهش پیدا می کند و از این نظر کاهش سود بانکی یک تهدید برای شرکت های بیمه به شمار می آید . ولی از طرف دیگر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی فرصت فروش بیمه های زندگی را برای شرکت های بیمه به ارمغان می آورد . زیرا نرخ سود تضمین شده بیمه نامه های عمر می تواند بیشتر از سود بانکی باشد که این امر می تواند به افزایش کمی فروش بیمه نامه های زندگی کمک کند . البته راهکار لازم برای کاهش تأثیرپذیری شرکت های بیمه از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی امکان سپرده گذاری آنها در قسمتهای دیگر اقتصاد و بخشهای غیربانکی است .

وی در خصوص وظایف  ارزیابان خسارات افزود: ارزياب خسارت در صنعت بيمه وقرار دادهاي بيمه اي نقش بسيار موثر دارد . با توجه به اينكه ارزياب،  شخصي مستقل وحرفه اي است و ذينفع ويا هيچ رابطه قراردادي با بيمه گر و بيمه گذار ندارد در زمان ارزيابي وبررسي وتعيين ريالي تعهد بيمه گر بهتر وعادلانه تر مي تواند تصميم بگيرد . البته به پتانسیل هاو مزيت هاي ديگري از جمله كاهش هزينه هاي بيمه گري و كاهش بوروكراسي اداري و رفع اطاله تشریفات معمول ، كاهش شكايت واعتراضات ودرنهايت به رضايت واعتماد بيشتر بيمه گذاران نسبت به کلیت بیمه و بیمه گران منجر خواهد شد.

ما بايد بر اين باور باشيم  كه منشا ثروت زايي بنگاه هاي اقتصادي مشتريان هستند. مشتری مداری و تلاش در جهت رفع نیازهای معمول و مهم مشتریان رمز موفقیت هر مجموعه ای می تواند باشد.

مدیرعامل شرکت ارزیابی خسارت بیمه ای ایرانیان پوشش در پایان  در خصوص عملکرد شرکت یاد آور شد: در شركت سهامي ارزيابان ايرانيان پوشش،  گشت سيار خسارت در اكثر رشته هاي خسارت بيمه اي مدت هاست  در سراسر كشور راه اندازی شده و مشغول ارائه خدمات به زيانديدگان  هستند. بلافاصله و متعاقب برقراری تماس تلفنی زیاندیده ، با استفاده از امکانات مکان یابی (GPS ) نزدیک ترین کارشناس شاغل شرکت بلافاصله در محل وقوع حادثه حاضر شده  و خسارات وارده را برآورد و ارزیابی خواهد نمود.   براي اولين بار در صنعت بيمه كشور در راستاي سياست هاي مشتري مدارانه بيمه گذارانcip و  ويژه  تا زمان تعمير وبازسازي كامل خودرو زیاندیده ،  اتومبيلي بدون راننده به صورت رایگان از طریق این شرکت به منظور رفع نیازشان تا زمان تعمیر وسیله شخصی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد : جديدا نرم افزار هاي متناسب و کارآمدی طراحی شده است که در رشته درمان براي بعضي از مشتريان ويژه يا مشتريان خاص مثل جانبازان يا کسانی  كه توان جسمي ندارند يا در اثر حادثه فلج شده اند از طريق اپیكيشن ما از پرونده بالينيش و ويزیت يا نسخه دارويش عكس گرفته و براي شركت ارسال مي كند كه ارزياب  به صورت اني آناليز را انجام  داده وبه بيمه گر ارسال مي كند كه بيمه گر هم در كمترين زمان ممكن هزينه براورد شده را به حساب بيمه گذار واريز مي كند و ديگر نياز به مراجعه حضوري  بيمه گذار به شعب هاي بيمه اي ندارند. قانون گذارو شورايعالي بيمه  براي حمايت از حقوق بيمه گذاران پيش بيني كردند كه هر بيمه گذارحقيقي يا حقوقي مي تواند زمان خريد بيمه نامه ارزياب مرضي الطرفين معرفي كند ودر واقع اين يك كلوز يا آپشن محسوب مي شود. در  چنين بيمه نامه هاي كارشناس شركت بيمه نمي توانند برآورد تعيين ريالي غرامت كند ودر زمان حادثه  ارزياب مربوطه كه مستقل ازشركت بيمه  يا بيمه گذار است ، خسارت وميزان تعهد بيمه گر را  برآورد مي كند.

 

سمیرا بابایی

عصر اقتصاد


انتشار : ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : 158


نظر دهید !!!

نظر شما برای “تحول در بیمه شخص ثالث با ” کد یکتا “”

قالب وردپرس